יום שני, 26 באפריל 2010















יום ששי באנונה

יום ששי באנונה מתחיל השכם השכם בבוקר, האמת שיום ששי באנונה מתחיל ביום חמישי כשהמיקסר הצנוע שלנו עובד בלי הרף על בצקי השמרים שיכנסו למקרר לכמה שעות טובות של תפיחה מדודה וקרירה.




יש משהו משובב נפש בשעות המוקדמות של הבוקר כשהשמש מתחילה להאיר את הרי השפלה ממזרח, ישנה תחושה של שמחת יום חדש, כאילו אתה בעניינים, לא התחילו בלעדיך... אתה בערך אוהב את הכל מסביב, השמים מתחילים לסדר את הבית לפני שבת ואנחנו לפני הטרוף של יום ששי- מדנס (בקמץ) ששי.

הבר של ששי הוא הבר הכי חינני בשבוע - יש עליו מאפי שמרים אישיים מכל הסוגים -גבינה נקטרינות, שוקולד בלגי, סינרול יש עליו קישים מקסימים, בייגל'ס, פסי עוגות מייפל אגוזים, תותים, תפוחים שטרוייזל ועוגות שמרים לקחת הביתה.

במקרר מחכים הבראוניז וממרח העגבניות המיובשות הטוב באזור.
ובצד, בארון העוגיות, בצניעות ובענווה המיוחדת רק להם מחייכות קופסאות הבישקוטי המיתולוגיות שמלוות אותנו מיומנו הראשון.










לפני איזה 30 שנה בערך, כשעוד היינו ילדים והיתה לנו סבתא היה לה ממש ליד הבית אחד שהיתה לו חנות לבייגל'ה. זה מה שהוא היה מוכר. היתה לו גופיה אפורה-כחולה כזו, שפם משמעותי, הוא היה גבוה. היה לו תנור לבנים והוא היה מכניס לשם בייגל'ס עם המקל הארוך שהיה לו לאחר שרחץ אותם ברותחין למשך כמה דקות.
היו לו בייגלה שומשום או מלח, עגולים או שמניות. שמניות היה קשה להשיג, נגמר מהר. אשתו היתה אחראית על האריזה- קושרת את כולם בחוט.
הסתרך שם תור ארוך כל מוצאי שבת. מטר מסבתא, כל מוצאי שבת.

הבייגל'ס קלים להכנה:
1,300 ק"ג קמח לבן
2 כפות גדושות שמרים יבשים
1 כף מלח
4 כפות שמן חמניות/תירס
1/4 כוס סוכר לבן
650 מ"ל מים
במיקסר עם וו לישה לערבב את כל החומרים - את המים כמו תמיד בהדרגה ולתת לישה של 5 דק' לבצק יפיופי. לשאול אותו כל כמה זמן מה הוא הולך להיות אחרי שיתפח וכשהוא צועק:"ב י י ג ל !!!" אפשר לעצור ולתת לו לנוח.
בינתיים לקחת סיר קצת רחב לשים סוכר לבן - משהו כמו 1/2 כוס וליצור קרמל סמיך וכהה - זהירות לא לשרוף.
להוסיף מים בעדינות והביא לרתיחה.
להדליק תנור לחום מקסימאלי..250 מעלות.
אחרי 20 דק' תפיחה במקום נעים אפשר לפתוח את הבצק (אפשר לתת לו אפילו שעה או לילה במקרר) ולחלק ל- 20 חתיכות שוות, לרדד כל אחת לנקניק ולעשות צורת בייגל תוך הידוק הקצוות- לא צריך לקמח את המשטח.
הבייגל'ס ינוחו עד שכולם יהיו מעוגלים ואז יקפצו למים הרותחים בזוגות זוגות לשתי דקות של בישול - דקה מכל צד.
פזרו שומשום בנדיבות, מעט מלח או כל טופינג אחר ולתנור.
אחרי 10 דקות כדאי להציץ, אולי להפוך את התבנית ואוטוטו הם בחוצה. חמים יפים ומשוועים למריחה הגונה של חמאה. תנו להם זה משתלם.

4 תגובות:

  1. בזמן שאי כותב אני עוד מרגיש את טעם הקפה המשובח והמאפים המעלפים והמאלפים, כמה כיף להיות קרוב....

    השבמחק
  2. זאת דרכך להתעלל בנו על זה שהברזנו בשישי?

    היינו עסוקות, נסענו לירושלים, ובתור עונש על הבגידה, קיבלנו קלקול קיבה, טוב לך?

    השבמחק
  3. אני לא ממש הבנתי מה לעשות עם הקרמל. באיזה שלב משתמשים בו. אשמח לתשובה ממש רוצה להכין בייגלס

    השבמחק
  4. לאחר שהמסנו את הסוכר בסיר ושניה לפני שהוא נשרף, יש להוסיף לסיר מים ולהביא לרתיחה. את הבייגלס המרודדים לצורתם- שישבו בתבנית ותפחו קלות יש להכניס לתוך הסיר עם המים הרותחים לדקה של בישול מכל צד להחזיר לתבנית ולתנור.
    תודה ובהצלחה

    השבמחק